7 nov 2010

UNITAT DIDÀCTICA CLÍNICA DENTAL

TASCA: DISSENY D’UN PLÀNOL D’UNA CLÍNICA DENTAL I D’UN DOSSIER EXPLICATIU DE LES DIFERENTS ÀREES I EQUIPAMENT TENINT EN COMPTE ELS PRINCIPIS DE L’ERGONOMIA.


METODOLOGIA
Els alumnes realitzaran un planol de les diferents zones d‘una consulta dental amb una ubicació ergonòmica, tenint en compte la circulació de pacients i dels professionals sanitaris. Els alumnes justificaran el seu treball fent una breu exposició de uns 10 minuts davant el seus companys.
La metodologia que utilitzaràn és la metodologia de proyectes mijantçant la dinàmica de grups. Els alumnes a l’aula faran grups de 3 o 4 persones, a més de les explicacions teòriques els alumnes cercaràn informació a internet, com porfolis, blogs … i es repartiran la feina. Entregaran a la professora una cartolina amb el plànol que han dissenyat i el dossier explicatiu en un suport informàtic.





UNITAT DIDACTICA

LA CLÍNICA DENTAL

1.NTRODUCCIÓ
Aquesta unitat didàctica està dirigida a alumnes que cursen el cicle de Cures Auxiliars d’ Infermeria. Que pertany al nivell educatiu de CFGM i en concret al mòdul de Tècniques de Ajuda odontològica/Estomatològica, que es duu a terme a L’IES Josep Mª Llompart amb alumnes d’edats compreses entre els 17 i els 52 anys. El nombre d’alumnes és de 24. La normativa que regula l’esmentat cicle és el R.D. 558 de 1985, de 7 d’abril el pel que s’estableixel titol de Tècnic en Cures Auxiliars d’Infermeria i Decret 416/1994, de 25 d’octubre, pel que s’estableixen les condicions i requisits tècnics de instal.lació i funcionament de les consultes i clíniques dentals i laboratoris de pròtesi dental.

2.TEMPORALITZACIÓ

Aquesta unitat està integrada en la 1ª avaluació, el temps assignat per aquesta unitat de treball és de 14 hores.
Distribució del temps:
-Realització de les activitats inicials i exposició dels continguts
corresponents a les àrees de la clínica dental: 4 hores.
-Exposició dels continguts corresponents a les característiques i funcions dels equips dentals: 4 hores.
-Correcció, anàlisi i control de les activitats a l’aula: 2 hores.
-Activitats pràctiques a l’aula taller dental: 4 hores.

3.OBJECTIUS

OBJECTIUS GENERALS

- Saber les àrees que componen un consultori odontològic i les
característiques que les defineixen.
- Conèixer l’equipament necessari per al desenvolupament de les
activitas odontològiques.
- Conèixer les parts, les característiques funcionals i les normes
de manteniment de la cadira dental.
- Conèixer les normes de seguretat i de prevenció de riscs laborals a la clínica
dental.


OBJECTIUS ESPECÍFICS

- Analitzar i aplicar les normes pel manteniment adequat de les àrees i
dels elements que formen l’equipament i l’instrumental en Odontologia.

-Definir les característiques de la cadira dental i enumerar-ne les
parts.

-Fomentar i desenvolupar les mesures de seguretat oportunes i de
prevenció de riscs laborals a la clínica dental.

4.COMPETÈNCIES BÀSIQUES

-Competència en comunicació lingüística

-Interpretar conceptes, fets i opinions relatius a la clínica dental de forma oral i escrita.
-Formular i expresar els propis arguments d’una manera convincent i adecuada al contexte de la clínica dental
-Realitzar intercanvis comunicatius en diferents situacions, amb idees pròpies.
-Utilitzar diverses font d’informació com cátalegs d’instrumental i equipament…

Competència matemàtica

-Utilitzar els números i les seves operacions bàsiques, així com dels símbols i les formes d'expressió i raonament matemàtic, de manera que es seleccionen les tècniques adequades per a calcular, resoldre problemes, interpretar la informació i aplicar els elements matemàtics .

-Tractament de la informació i competència digital

-Obtenció crítica d’informació fent servir diferents estratègies i suports
-Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació com element esencial per informar-se, aprendre i comunicar-se, com portfolis, mapes conceptuals d’odontologia.
-Utilitzar las tecnologies de la informació i la comunicació com a instrument de treball intelectual (funció transmisora i generadora d’informació i coneixements)
-Emprar els recursos tecnològics disponibles per resoldre problemes reals de manera eficaç.

Competència social i ciutadana

-Reflexionar de forma crítica i lògica sobre els fets i els problemes
-Ser conscients de l’existència de diferents perspectives per analitzar la realitat
-Pendre decisions i responsabilitzar-se d’elles
-Comprendre i practicar els valors de les societats democràtiques: democràcia, igualtat, solidaritat
corresponsabilitat, participació i ciutadania.

Competència per a aprendre a aprendre

-Plantejar-se preguntes
-Identificar i manejar la diversitat de respostes possibles
-Saber transformar la informació en coneixement propi
-Aplicar els nous coneixements i capacitats en situacions similars i contextos diversos
-Ser capaç de treballar de forma cooperativa

Autonomia i iniciativa personal

-Organitzar el temps i les feines
-Extraure conclusions
-Autoevaluar-se
-Valorar les idees dels altres
-Tener esperit de superació
-Ser creatiu i emprenedor


5. CONTINGUTS
CONCEPTUALS

- Anàlisi del disseny d’un consultori dental.
- Delimitació de les diferents àrees en una clínica dental:
característiques, mobiliari, equips i funcions que s’hi realitzen.
- Caracterització de la butaca dental i el seu equipament.
- Diferenciació de l’instrumental i equips accessoris.
- Descripció dels equips accessoris a la sala operatòria.
- Descripció dels factors ambientals del consultori dental.
- Descripció de les normes de seguretat i de prevenció de riscos laborals a la
clínica dental.

PROCEDIMENTALS
- Descripció de les característiques funcionals, ambientals i
ergonòmiques de les diferents àrees del consultori dental.
- Descripció del funcionament de la butaca dental i dels equips
accessoris.
- Realització de l’acoblament i canvi de freses de l’instrumental
rotatori.
- Representació en el quadern de pràctiques o cartolines, esquemes
organitzatius i funcionals de les àrees de la consulta dental.
- Anàlisi de la premsa i els mitjans de comunicació general pel que fa
a notícies relacionades amb les consultes.

3. ACTITUDS, NORMES I VALORS

- Contribuir al manteniment adequat dels elements que formen
l’equipament i l’instrumental en Odontologia.
- Participació, interés i pulcritud en els supòsits pràctics.
- Desenvolupament de mesures de seguretat i de prevenció de riscs
laborals.
- Predisposició a consultar les fonts d'informació i utilitzar un
llenguatge sanitari específic.


6. ACTIVITATS

1. Cercau informació de la reglamentació de la teva comunitat autònoma per la
que s’estableixen els espais i dimensions de la clínica dental.
2. Revisau cátalegs de dipòsits dentals o pàgines d’internet, observant els diferents
models de cadires dentals i les seves prestacions. Realitzau un dibuix, o esquema
de la cadira dental, indicant totes les seves parts i equips associats.
3. Us heu fet alguna vegada un tractament d’ortodòncia, una obturació o una
ortopantomografia? Si es així en quines sales o àrees de la consulta dental
us les vàren fer? Heu de respondre sí o no, i si és sí, amb el nom de la sala.
4. Realitzau un planol de les diferents zones d‘una consulta dental amb una ubicació ergonómica, tenint en compte la circulación de pacients i dels professionals sanitaris. Justifica la distribució realitzada davant els
teus companys fent una petita exposició de 10 minuts a la classe.
5. Cercau la legislación que s’ha de cumplir en la consulta dental per la prevenció
de riscos laborals. Consultau-la i aplicau-la al disseny del plànol posant estrategicament les sortides d'emergència, extintors...
7.PROCEDIMENTS D’AVALUACIÓ, RECUPERACIÓ I PROMOCIÓ.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

- Descriu les àrees d’un consultori dental, ubicació adequada i funcions a
desenvolupar.
- Explica les condicions ambientals ideals de cadascuna de les àrees de la
clínica dental.
- Descriu les funcions i característiques dels aparells i l'instrumental de mà del
consultori.
- Descriu les característiques i el procediment d’ús de la butaca dental i
equips associats.
- Explica el tipus d’instrumental rotatori, el seu funcionament i indicacions
d’ús.
- Explica el funcionament dels equips accessoris de la sala operatòria.
- Valora el grau de compliment del quadern de pràctiques i del quadern
d'instrumental de mà, en relació a la presentació, ordre, neteja, i precisió.

PROCEDIMENTS D'AVALUACIÓ

Realizació de proves objectives com test de resposta múltiple, qüestions teòriques mitjantçant preguntes cortes.
En el supòsit pràctic la observación de la participació i valoració de les aportacions.
CRITERIS DE QUALIFICACIÓ
La qualificació que l'alumne obtindrà en aquesta unitat didàctica, vindrà donada pels següents paràmetres:
1.- Per la superació de la prova escrita: aquesta prova representarà un 80%, serà necessàri superar aquesta prova amb un 50% per poder fer mitjana amb la resta de paràmetres a valorar.
2.-Tots els treballs realitzats dins l'aula , activitas i les proves pràctiques puntuaran fins a un 20%. El treball s'haurà d'entregar dins el termini que fixi la professora. Per superar aquest paràmetre és necessàri obtenir un 50% de la totalitat de la puntuació. Es recollirà la participació de l'alumne en les diferents activitats, entrega de treball, qualificacions obtingudes, en definitiva, tot el que és avaluable, per fer un seguiment personalitzat de l'alumne i conèixer la seva evolució en qualsevol moment.
La nota serà el resultat de la suma de la nota obtinguda en cadascun dels paràmetres anteriors.

RECUPERACIÓ
Desprès de cada avaluació, l'alumne tindrà dret a un examen de recuperació de l'avaluació anterior, recuperant tan sols les parts que no hagui pogut superar: Si la recuperació no és satisfactòria, s'examinarà en el mes de juny de tota l'evaluació que tingui pendent. En la recuperació el màxim de la nota obtinguda serà un 5 , que farà mitjana amb la resta de qualificacions no suspesas obtingudas.
Aquells alumnes no han superat amb èxit els coneixements teòrics i el treball proposat faran un un qüestionari tipus test i un resum de totes les àrees de la clínica dental amb totes les seves característiques i equipament, a més explicant les condicions ambientals, aplicant els principis de l’ergonomia i lo entregaràn a la professora en un suport informàtic.
8. METODOLOGIA
Per ser el primer contacte amb aquesta especialitat de la sanitat cal partir dels conceptes previs que els alumnes tenen sobre les àrees de la clínica dental i de les funcions que es realitzen en cada una d’elles, per a la construcció de nous conceptes que complementaran o contrarestaran els conceptes, a vegades erronis, que es poguessin presentar, basant-se en l’anàlisi i coneixement de les diferents àrees i mitjançant un raonament crític, es permetrà una integració funcional dels continguts per part dels alumnes.
Els continguts referents a la butaca dental i equips accessoris, així com l’instrumental rotatori, han de ser exposats a l’aula taller per una millor comprensió per part de l’alumnat, reforçant el procés d’ensenyament-aprenentatge mitjançant les activitats pràctiques realitzades pels alumnes, en les quals el professor supervisarà i corregirà els possibles errors. Per això, és fonamental establir grups d’uns 4 alumnes que rotaran per les diferents activitats pràctiques.
Els alumnes realitzaran un plànol de les diferents zones d‘una consulta dental amb una ubicació ergonòmica, tenint en compte la circulació de pacients i dels professionals sanitaris. Els alumnes justificaran el seu treball fent una breu exposició de uns 10 minuts davant el seus companys.
La metodologia que utilitzaràn és la metodologia de proyectes mijantçant la dinàmica de grups. Els alumnes a l’aula faran grups de 3 o 4 persones, a més de les explicacions teòriques, els alumnes cercaràn informació a internet, com porfolis, blogs … i es repartiran la feina. Entregaran a la professora una cartolina o suport informàtic amb el plànol que han dissenyat i el dossier explicatiu en un suport informàtic.


9.MITJANS DIDÀCTICS

-Diccionari especialitzat.
-Catàlegs de aparells i instrumental dental.
-Retroprojector de transparències i/o projector de diapositives.
-Aula informàtica: amb llocs d’ordinador, accés a Internet i canó.
-Aula taller l: Butaca dental*, equip d’instrumental rotatori, freses, vibrador
d’amalgama, làmpada de polimeritzar, esprai de bicarbonat, ultrasons.

* a L’IES Josep Maria Llompart no tenim cadira dental.























No hay comentarios:

Publicar un comentario